اجرای برجام به دلیل مصوبه مجلس بود

لاله افتخاری، نماینده مجلس نهم
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۲ کد : ۷۹۸۳ ۹ دوره مجلس به روایت نمایندگان
مجلس شمای مینیاتوری مردم و کسانی است که نهم دی آمدند و دلبسته نظام هستند.
اجرای برجام به دلیل مصوبه مجلس بود
 تاریخ ایرانی: مجالس در هیچ دوره‌ای ثبات نداشتند؛ بعد از انقلاب تاکنون که ۹ دور مجلس را پشت سر گذاشتیم نمایندگان ثابت نبودند. یک عده کرسی خویش را به دیگران واگذار کردند، عده‌ جدیدی روی کار آمدند و عده‌ای نیز در چندین دوره توفیق داشتند در این کسوت در خدمت جامعه باشند. من در مجالس هفتم، هشتم و نهم توفیق خدمت به جامعه را داشتم. مجلس هفتم، از لحاظ سلایق با مجلس قبل در موضوع زنان، هسته‌ای و سایر مسائل کشور تفاوت داشت. اکثریت در قالب یک لیست عضو مجلس شده بودند و اقلیتی وجود داشت که شدیداً بین این دو گروه خط‌کشی بود. در مجلس هفتم ۳ مصوبه بسیار ارزشمند داشتیم که شاید بتوان گفت اکنون که برجام اجرا می‌شود بخشی به دلیل آن مصوبه‌هاست و بخشی نیز تلاش نقش‌آفرینان برجام است. اولین مصوبه‌ مجلس هفتم که در ساختمان سابق مجلس تصویب شد مربوط به یکسری الزامات برای دولت به منظور حفظ دستاوردهای هسته‌ای بود.


مصوبه مهم دیگری که تصویب شد مربوط به مسائل زنان با نگاه اسلامی بود؛ در ارتباط با قانون و حقوق و مسئولیت زنان و نگاه دولت به آن که زنان با شئونات اسلامی در جامعه فعالیت کنند.

در مجلس هشتم تلاش شد تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، کسانی که به هر طریقی در چارچوب نظام، دلبسته انقلاب و خواهان پیشرفت کشور می‌باشند و نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند (هرچند که کلیه نمایندگان باید نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند در غیر این صورت صلاحیت حضور در مجلس را ندارند) وارد مجلس شوند. بین این افراد یک همگرایی ایجاد شد و می‌توان گفت آن صف‌بندی‌هایی که در مجلس هفتم وجود داشت و در مواقعی باعث ایجاد سروصداهایی می‌شد (البته نمی‌گویم که آن صف‌بندی‌ها به حق یا ناحق بود) به یک همکاری با رعایت چارچوب تبدیل شد.

در مجلس نهم نیز اصولگرایان در فراکسیون رهروان ولایت چتری را باز کردند که شامل افرادی می‌شد که اصولگرا هستند و اکثریت افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. انقلابی کسی بود که این انقلاب را قبول داشت و خواهان این بود که در خدمت نظام باشد و عنادی نیز نداشته باشد؛ تمام آن افراد چه مسلمان و غیرمسلمان، سنی و شیعه در زیر یک چتر جمع شدند و فراکسیون اصولگرایان هم در کنار این گروه قرار داشت. فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز فعال بود که در بعضی مواقع همپوشانی‌هایی نیز با آن وجود داشت.

 

در مجلس نهم نیز مصوباتی وجود داشت، از جمله مصوبه‌ای در زمینه برنامه هسته‌ای و اقدام دولت در اجرای برجام. در اجرای برجام دغدغه‌هایی وجود داشت که هم مقام معظم رهبری و مردم به آن توجه داشتند و امروزه در زمینه نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی نیز دغدغه‌هایی وجود دارد؛ این مصوبه اکثر این دغدغه‌ها را پاسخگوست و اکنون بیشتر فواید این مصوبه آشکار شده است. در زمینه مباحث فرهنگی مصوبات بسیار خوبی به تصویب رسید؛ به ویژه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و مسائل مرتبط با مساجد و ساماندهی آنان. در زمینه مسائل افزایش جمعیت و خانواده مصوباتی داشتیم که البته بنده با دو بند از این مصوبه موافق نیستم و امیدوارم اصلاح شود؛ اما در کل طرح مناسبی است.

در زمینه تولید ملی و به ویژه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوبه بسیار خوبی در سال گذشته به تصویب رسید. اصلاح نظام قانون جامع مالیاتی کار بسیار مهمی بود که انجام شد و با گذر زمان دستاوردهای این قانون در زمینه تأمین بودجه از طریق مالیات نمایان خواهد شد. اصلاح و تنظیم بخشی از نظام مالی دولت یک قانون عالی بود که در طی ۳ نوبت و در زمستان سال گذشته در مجلس نهم تکمیل شد.

در بحث برنامه پنجم توسعه مصوبه‌های خوبی تصویب شد؛ به ویژه مصوبه‌ای در ارتباط با قرآن کریم که دولت ملزم شد تا راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی را تنظیم کند و باعث شد در تمام نهادهای کشور اعم از دولتی و غیردولتی و در خارج کشور فعالیت‌های قرآنی سامان‌دهی شود؛ وزارت علوم در این زمینه همکاری‌های بسیاری کرد و با نظارت وزیر کمیسیون‌هایی را تشکیل دادند؛ بودجه‌هایی برای گسترش فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شده است.

اخیراً توفیق داشتم مصوبه‌ای را در زمینه اشتغال‌زایی پیگیری کنم که با اجرای آن سالانه چند میلیون شغل ایجاد می‌شود و چند طرح فوریتی برای اصلاح نظام تأمین اجتماعی است که کمک بسیاری به وضعیت کار، کارگری و کارفرمایی کشور می‌کند.

یکی از قوانین پیشرفته‌ای که در مجلس نهم به تصویب رسید، قانون حمایت از تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علم بود؛ طرحی که در فراکسیون تهیه شد و در زمان حال شاهد فواید این طرح هستیم. قانونی در زمینه ثبت اختراع و علایم تجاری و قانونی نیز در ارتباط با تقویت و توسعه استاندارد به تصویب رسیده است.

در کل مجلس شمای مینیاتوری مردم و کسانی است که نهم دی آمدند و دلبسته نظام هستند. نمایندگان نیز باید از تمام تلاش و توانمندی خویش استفاده و استعدادهای خود را شناسایی کنند و ظرفیت‌ها را در کنار یکدیگر برای دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و امام (ره) و پیشرفت کشوری که می‌خواهد در تمام عرصه‌ها در دنیا نمونه باشد، قرار دهند؛ زیرا همگی مسلمان هستیم و اسلام در تمام زمینه‌ها برنامه دارد و اگر کوتاهی صورت گیرد از جانب نمایندگان است. امیدوار هستیم که شاهد حضور بانوان متخصص، متعهد و توانمند بیشتری در مجلس باشیم.

 

* متن سخنرانی در نشست «مجالس ۹ گانه به روایت نمایندگان ادوار» که از سوی سایت «تاریخ ایرانی» برگزار شد.

کلید واژه ها: لاله افتخاری مجلس هفتم مجلس نهم


نظر شما :