فاتحان ماه به تهران آمدند

۳ آبان ۱۳۴۸
۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۴ کد : ۴۷۸۸ کاغذ اخبار
فاتحان ماه به تهران آمدند
ساعت ده و نیم بامداد امروز نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین و مایکل کالینز سه فضانورد شجاع آمریکایی و اولین انسان‌هایی که دروازه ماه را گشودند در انجمن ایران و آمریکا یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تشکیل دادند.

 

در آغاز مصاحبه «نیل آرمسترانگ» اولین انسانی که قدم در ماه گذاشت از مسافرت خود و دوستانش به ایران ابراز خوشوقتی کرد و از استقبال گرم مردم تهران تشکر نمود و اظهار داشت که برنامه «آپولو» از ده سال قبل شروع شد.

 

در این هنگام فیلم کوتاهی از فعالیت‌های ده ساله‌ای که منجر به فتح ماه گردید به نمایش گذارده شد و فضانوردان هر یک درباره قسمت‌های مختلف آن توضیحاتی دادند.

 

 

انفجار سفینه‌ها

 

آرمسترانگ گفت: اولین برنامه‌های ما با سفینه «مرکوری» شروع شد. چند سفینه در آغاز آزمایش‌های ماه منفجر گردیدند. اما خوشبختانه این سفینه‌ها بدون سرنشین بودند. دو تا سه سال بعد جمینی به میان آمد و ما هر سه نفر (آرمسترانگ، کالینز، آلدرین) در پرواز با جمینی شرکت داشتیم. تمرین با جمینی به ما امکان داد که بعد‌ها بتوانیم با آپولو کار بکنیم و دروازه ماه را بگشاییم.

 

نیل آرمسترانگ در ادامه توضیحات خود گفت که ما در مدت فعالیت‌های فضایی خود هیچگاه با عدم موفقیت روبرو نشدیم. فاتح اصلی ماه افزود که پرواز آپولو با سرنشین کمتر از یکسال قبل آغاز شد و این پرواز‌ها ابتدا در مدار زمین و سپس در مدار ماه بود و این پرواز‌ها به ما امکان داد که در ماه پیاده شویم.

 

هجوم جمعیت تهران برای دیدن فضانوردان آمریکایی در مرکز شهر بیش از سایر نقاط به چشم می‌خورد. در چهارراه اسلامبول هجوم جمعیت و وسایل نقلیه به قدری بود که تقریبا خیابان‌های شرق و غرب و شمال و جنوب این خیابان بصورت یک پارکینگ عظیم درآمده بود و راه عبور به زحمت پیدا می‌شد.

 

مردمی که برای دیدن فضانوردان ایستاده بودند تمام پیاده‌روهای چهارراه اسلامبول را اشغال کرده بودند. کثرت جمعیت به حدی بود که جای جنبیدن هم در پیاده‌رو باقی نمانده بود.

 

همه منتظر عبور فضانوردان بودند. به علت ازدحام زیاد مسافرین تاکسی و اتوبوس در هر نقطه‌ای که بودند پیاده می‌شدند زیرا عده‌ای به تماشا می‌ایستادند و بعضی نیز برای اینکه از کارشان عقب نمانند سعی داشتن با پای پیاده به مقصد خود برسند.

 

مامورین راهنمایی و رانندگی تلاش فوق‌العاده‌ای برای گشودن راه می‌کردند و مردمی که در خیابان ایستاده بودند، به پیاده‌رو‌ها هدایت می‌کردند. این وضع در تمام مسیر فضانوردان به چشم می‌خورد و مخصوصا در خیابان شاه و خیابان اسلامبول کثرت جمعیت بیشتر از هر جای دیگر بود.

 

 

رسیدند

 

مقارن ساعت یک بعدازظهر فضانوردان در مسیر میدان بهارستان، چهارراه شاه قرار گرفتند، در این مسیر تعداد زیادتری از مردم جهت ابراز احساسات صف بسته بودند. ساعت یک و ۵ دقیقه فضانوردان از چهارراه قوام‌السلطنه عبور کردند، کثرت جمعیت در این چهارراه به حدی بود که مردم به کنار خیابان رسیده بودند.

 

 

نیافتد!

 

آرمسترانگ تقریبا روی لبه در اتومبیل نشسته بود، پیرزنی که در کنار خیابان بود، فریاد کشید: نکنه از اتومبیل بیافتد. یکی از جمعیت استقبال‌ کننده جواب داد:

 

- از ماه نیفتاد، از ماشین چطور می‌افتد؟!

 

 

زائو در انتظار

 

یک مرد که در کنار خیابان ایستاده بود، می‌گفت همسر من در بیمارستان امروز وضع حمل کرده است و مرا فرستاده است تا هر یک از فضانوردان را زود‌تر دیدم، به او بگویم که نام فرزندم را که پسر می‌باشد، نام اولین فضانوردی باشد که در عمر خود دیده‌ام!

 

وقتی که فضانوردان به چهارراه یوسف‌آباد واقع در خیابان شاه رسیدند، چهار جوان با چهار بطری آبجو ایستاده بودند و به محض اینکه فضانوردان به چهارراه رسیدند، سر بطری‌های آبجو را باز کردند و به سلامتی فضانوردان نوشیدند!!

 

چند دختر جوان در ضلع شمالی چهارراه یوسف‌آباد ایستاده بودند و معلوم بود که راه مدرسه خود را می‌روند. هنگام عبور فضانوردان یکی از این دختر‌ها گفت بیشتر افتخار این فضانوردان نصیب همسرانشان می‌شود. یکی دیگر از دختر‌ها در جواب دوستش گفت: نکند تو به همسر فضانوردان حسودی می‌کنی.

 

فضانوردان پس از گذشتن از مسیر تعیین شده به محل اقامت خود در هیلتون مراجعت کردند.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: فتح ماه نیل آرمسترانگ


نظر شما :